Moeilijk

6 april 2018 - Jinja, Oeganda

Iedereen heeft het wel eens moeilijk. En dat maakt ons sterker. Ik denk zelfs dat we leukere, betere mensen worden als we af en toe wat tegenslag hebben. Je komt jezelf eens tegen, misschien van een wat minder mooie kant, maar elk nadeel heb z’n voordeel dus ook dat komt ooit van pas.

Toch ben ik er niet zo goed in, het moeilijk hebben. Of eigenlijk zeg ik dat verkeerd; ik kan het heel goed moeilijk hebben. Ik kan het alleen niet zo goed delen. Ja, als het voorbij is, dan wel. Als ik het probleem onderkend, doorleefd en opgelost heb, dan kan ik er uitstekend een vrolijk verhaal over vertellen.

Zoals nu.

Ik schreef al eerder dat weggaan van Zanzibar moeilijk was. Het afscheid was heftig. Kleine Bente sloeg, nadat ze onze leeg geruimde kamer had gezien, stevig haar armpjes om mijn rechterbeen zoals peuters doen als ze niet willen dat je gaat. Naast de klaarstaande taxi zei ik zo min mogelijk - de brok in mijn keel zat stevig in de weg.

De reis verliep voorspoedig en halverwege Kenia kreeg ik er ook echt weer zin in. En zoals ook eerder gezegd, hier gingen we voor dus hup, dan maak je maar zin! We werden zeer hartelijk en gastvrij ontvangen door Justine Ojambo, directeur van PEFO bij wie we ook logeerden.

Ik vind het leuk hoor, logeren, maar dan graag bij mensen bij wie ik een potje kan breken. Waar ik me ongegeneerd uitstrek op de bank en afwacht wat voor lekkers er gebracht wordt. Ik neem me altijd voor een grote bos bloemen mee te nemen, maar vergeet dat meestal en bedenk dat ik dan op z’n minst de afwas kan doen wat ik vervolgens ook niet doe. Om me dan achteraf toch enigszins ongemakkelijk te voelen – wat me er overigens niet van weerhoudt de volgende keer exact hetzelfde te doen. Het weerhoudt anderen er gelukkig ook niet van me opnieuw uit te nodigen!

Nu logeerden we bij onbekenden, met een andere cultuur en taal, die ook nog eens een jaarsalaris hebben waarvoor een Nederlands gezin de weekboodschappen doet… ongemakkelijk. En afwassen mochten we niet, dat gebeurde ergens achter een huis, naast het vuurtje waarop gekookt werd. Bovendien hadden we geen eigen vervoer of internet (lang verhaal) – kortom, compleet afhankelijk en een groeiend gevoel van onbehagen.

Toen kwam als vanzelf de to do list: 1) Eigen huis huren 2) Normaal dagelijks ritme 3) Vervoer  4) internet.

Afgelopen dinsdag kwam de Grote Verandering: school startte, ik ging voor het eerst naar m’n werk en ’s avonds trokken we in ons nieuwe appartement. We hebben een eigen plek en het leven heeft weer structuur en ritme. Nog geen internet (echt lang verhaal) en er is nog van alles te regelen, maar het begin is er. Nu kunnen we gaan wennen. En nu kan ik het delen.

PS foto's volgen!

1. Sara Caris:
    6 april 2018
    Goed werk Reineke! Uiteindelijk komt alles goed, je weet alleen soms niet hoe en wanneer! Xx
  2. Marielle Barten:
    7 april 2018
    Er zijn heel veel mensen die hun moeilijke periode ook niet delen, als het weer makkelijker gaat. Jij wel! Doe niet zo moeilijk ;-))
    Goed bezig hoor! Ik vind het hartstikke knap en dapper dat je dit doet. Zet 'm op!
  3. Debby:
    7 april 2018
    Ach lieve Reineke en Marte, stoere, dappere doorzetters!
    Fijn dat je ook deze verhalen met ons deelt. Dit benadrukt alleen maar meer dat jullie echt een avontuur zijn aangegaan en dat jullie het samen super goed doen.
  4. Leandra:
    9 april 2018
    Lieve Rein,

Zo ver weg van alles en iedereen je niet goed voelen is extra moeilijk. Ik ben blij dat jullie nu een eigen appartementje hebben gevonden, zodat je wat meer vrijheid hebt om alle indrukken op jullie eigen manier te verwerken. Ik wens jullie toe dat er nog heel veel mooie momenten komen, zodat jullie de dipjes daardoor ook goed aankunnen.
  5. Carolina Beilsma:
    10 april 2018
    Geloof me als ervaren Afrika ganger...het went en je gaat het waarderen...zeker weten.
    Gewoon doorgaan. Ik blijf je volgen en weet ook wat je bedoelt als je vertelt over de logeerpartij bij Justin. Is soms ongemakkelijk omdat je weinig privacy hebt en daar hebben wij toch behoefte aan. Maar nu met je eigen plekje gaat het vast veel beter.
  6. Emmy:
    25 april 2018
    Hoi Reineke, kan nu pas je verhalen lezen. Je schrijft prachtig en we beleven het helemaal mee. Krijg ook een knoop in mijn maag als ik lees van je logeerpartijen, maar jullie slaan je er doorheen en alles went;-) Veel succes en plezier daar.