Huis

11 april 2018 - Jinja, Oeganda

Nu we een beetje gewend zijn zal ik jullie de komende tijd bijpraten over ons leven hier; school, werk, de omgeving. Als eerste: ons huis.

We huren een appartement in het huis van Rose, een struise dame van zeker 1.90m met twee tienerkinderen op kostschool. Ze heeft gestudeerd en werkt bij het Vaccinatiebureau. Als aanvulling op haar inkomen verbouwt ze pinda’s die ze verkoopt. De huur van ons appartement maakt waarschijnlijk de (dure) school van haar kinderen mogelijk. Haar man is tien jaar geleden in Duitsland aan een Duitse blijven plakken.

In huis wonen ook de huishoudster en haar zoon. Dat is hier niet zo gek, veel families die het zich kunnen veroorloven hebben iemand in dienst voor de (gehele) huishouding. Ook hebben ze vaak een nachtwaker in dienst, die - met geweer - het ommuurde terrein bewaakt. Rose is welgesteld maar ook weer niet heel rijk – getuige (het gebrek aan) een nachtwaker; bij ons neemt de zoon vd huishoudster die taak op zich en hij heeft geen geweer, maar pijl & boog.

Ons appartement bevindt zich boven de garage, heeft een eigen keuken, woonkamer met balkon en een slaapkamer met badkamer. Voor ons balkon staat een enorme boom die voor schaduw zorgt. Tussen het gebladerte door kun je nog net een streepje van Lake Victoria zien.

Marte is veelvuldig te vinden in het huis van Rose, bij (waak)hond Skoopy, een eenjarige herder, of op het achterplaatsje waar de huishoudster kookt en kilo’s pinda’s dopt. Op dag drie vond ze tot haar grote verbazing twee konijnen achter een schuurdeur - huisdieren van de dochter-op-kostschool. Het waren er acht, vertelde Rose, tot de hond ze te pakken kreeg.

Rose is dol op Marte. Ze bakt popcorn en patat voor haar, maakt liters passion juice* en stelt haar aan elk (extended) familielid voor. Ze nam Marte mee het dorp in voor een boodschap en bleef anderhalf uur weg: overal moest Marte even bekeken worden, binnen komen of haar paar Engelse zinnetjes laten horen.

Het is fijn weer een thuis te hebben. En we boffen met Rose, die overigens ook een paar gastenkamers te huur heeft voor kort verblijf. Dus jullie kunnen langskomen!

*vers vruchtensap van passievrucht en mango

1. Sara Caris:
    11 april 2018
    Wow, dat klinkt heel goed Reineke. Moeten even kijken wanneer we weer kunnen videobellen.
  2. Debby:
    11 april 2018
    Wat een fijn huis, heerlijk om te lezen.
    Nu nog een foto van Rose.
  3. Jan van der sterren:
    11 april 2018
    he reineke ,fijn dat probleem woning is opgelost ! volle kracht vooruit ! over de laatste zin moeten we even nadenken .gr jos en jan
  4. Nele:
    Hoi Reineke,

Jullie huisje ziet er goed uit! En ik ben ook wel benieuwd naar Rose...
    Is dat Marte’s schooltenue? Ik verheug me al op jullie reisblog getiteld ‘school’. Dat zal vast toch komen...?!
    Leuk om zo op de hoogte te blijven.
    Liefs Nele
  5. Leandra:
    12 april 2018
    Ik heb al helemaal een plaatje in mijn hoofd hoe het daar moet uit zien, vooral van de huishoudster die pinda’s aan het doppen is hahaha.