School

14 april 2018 - Jinja, Oeganda

The Riverside Academy is onderdeel van een Amerikaans missieprogramma (Global Outreach), wat me het ergste deed vrezen. Ik heb weinig op met religie en ben allergisch voor de hedendaagse spiritualiteit waar zoveel van mijn generatiegenoten aan ten prooi vallen. Ik vind het hele concept achterhaald: vroeger bedachten volkeren een mooi verhaal om dat wat ze niet konden verklaren toch aan hun kinderen uit te leggen. Bovendien werd godsdienst een adequaat middel om beschaving af te dwingen: de angst voor straf van God werkte beter dan het toenmalige politie- en justitieapparaat. Zo bleef wangedrag binnen de perken of in elk geval achter gesloten (kerk)deuren.

Maar goed, ik moest van 10.000 km afstand een school kiezen en mijn contactpersoon zei dat deze heel goed was, met uitmuntende leraren en een uitgebreid sportprogramma enzo. En dat hij elke dag Marte kon halen en brengen – dat gaf de doorslag. Zo’n religieus uitstapje leek ineens ook wel exotisch. Zo’n hyper christelijke educatie krijg je natuurlijk nooit meer als Amsterdams schoolkind. En hoe leuk is het als je kleuter een Wees-gegroetje in het Engels kan?

Omdat Marte in Nederland in de kleuterklas (groep 2) zit, gaat ze hier naar Kindergarten 5, ook al is ze daar iets te oud voor. Marte vond het natuurlijk doodeng, een nieuwe school waar ze niemand kon verstaan. En niemand haar. Maar toen wist ze nog niet half wat er ging komen.

Ze kunnen al lezen. En schrijven. En rekenen. Hoe kan het dat onze Noord Europese schoolsystemen steeds als beste getest worden als deze vijfjarigen moeiteloos ‘razor blade’ kunnen spellen en lezen? Overigens een dubieus woord om kleuters te leren maar verdomd, het staat in alle boekjes.

Na de eerste schrik pakte Marte een potlood en begon te schrijven. Ze verstaat niets, maar kopieert de letters die ze op het bord ziet en bootst de klanken van andere kinderen na. Het huiswerk (!) dat ze dagelijks krijgt geeft mij een goed inkijkje in het niveau van de klas. Gisteren rekenen: 13-7=…. De dag ervoor woordbegrip: washing, mopping, bathing, cleaning. Weet jij het verschil?

Dat leren ze dus allemaal aan kleuters, in een halve dag overigens – school is van 8:00 tot 12:30 uur. Daarna volgt lunch, speeltuin, middagdutje en TV kijken.
Maar leren bidden, ho maar. Hoewel ze voornamelijk drieletterwoorden leren (behalve dan razor blade) heb ik God nog niet voorbij zien komen. Bidden ze ook niet voor het eten? vroeg ik wanhopig. Nee, volgens Marte niet. Zo wordt het nooit wat met die ene kans op reli-educatie. Oh my God, dat zegt ze wel. Maar dat heeft ze van mij geleerd.

1. Debby:
    14 april 2018
    "Oh my God", weer zo'n heerlijk verhaal! Die Marte, wat maakt ze veel mee.
    Bente zingt haar eerste Engelse liedje 'rain rain go away'.
  2. Janke-Neeltje:
    14 april 2018
    Prachtig verslag, column waardig!!!
  3. Marijke Commandeur:
    😊😊😊😁😁😁
  4. Pim:
    14 april 2018
    "een column waardig" dit is gewoon een heerlijke column
  5. Maartje Berger:
    14 april 2018
    Oh my god! Leuk te horen hoe het met jullie gaat. En al heel goed ingeburgerd met een huis en een nieuwe klas! Deze school uitdaging is wel aan Marte besteed. Volgende keer spreken we Engels met elkaar :) Big hug voor jullie allebei! Xxx
  6. Meike:
    15 april 2018
    Tja dan moet jij dr maar vertellen over Jebis , Moses en alles😁, geweldig leuk om te lezen. Veel liefs, 😘
  7. Leandra:
    15 april 2018
    Start de dag wel met het volkslied? Of gaat ook dit ritueel aan haar neus voorbij?
    Wel een bijzondere ervaring hoor voor Marte om dit zo mee te maken.
  8. Suzanne:
    15 april 2018
    Jee, wat schrijf jij leuk! Misschien moet je een carrière als blogger gaan overwegen?!
  9. Aart:
    15 april 2018
    Nou.... gegeven de achtergrond van Global Outreach zal het geen wees-gegroetje worden...
  10. Marielle Barten:
    16 april 2018
    OMG!! Marte kan straks een groep overslaan in Nederland. En dat door de reli-educatie van een Global Outreach😆
  11. Emmy:
    25 april 2018
    Dit verhaal zou het wel goed doen in Nederland. Het onderwijs aan kleuters staat ter discussie! Geen letters aanbieden en rekenen is helemaal uit den boze.........hoe ruimt dat met wat kinderen in andere landen wel kunnen leren? Publiceren dus!!