Afscheid

25 maart 2018 - Zanzibar, Tanzania

Het zit er bijna op. Of eigenlijk begint het nu pas. We hebben genoten van 3,5 weken vakantie. We zijn uitgerust, bruin, hebben gezwommen, geluierd, ijsjes gegeten en allerlei uitstapjes gemaakt. En zoals dat hoort, hebben we nu zin in bruin brood met kaas en een warme douche. Ik verlang naar mijn wasmachine - ondanks alle tussendoorwasjes hebben kleren een grijze waas en ruikt alles naar natte hond. Kortom: tijd om naar huis te gaan. Maar we gaan niet naar huis. We gaan naar Uganda, het eigenlijke doel van onze reis.

Na ruim drie weken voelt Bellevue compleet vertrouwd. Ik neem makkelijk afscheid; ook van thuis trouwens, omdat je daar altijd weer terug komt. Marte heeft het er moeilijker mee. Debby, Paul en Bente, het lieve personeel, de kittens van de buren, maar ook het huis of het strand – ze gaat het missen. Ze hecht zich snel en vindt het idee dat je er niet meer heen kan onverdraaglijk. Zo mist ze ook thuis; de poezen, vriendinnen, school. Ze kan zich niets voorstellen bij het avontuur dat ik haar voorschotel en ziet er zeker het nut niet van in.

Ik moet ook even omschakelen. Wat gingen we ook alweer doen? En waarom? Ik zou er geen enkel probleem mee hebben om nu naar huis te gaan. En ik heb ook geen kriebelende gevoelens bij het vooruitzicht aan het werk in Uganda. Is het dan wel een goede beslissing om het door te zetten?

Ja. Het is niet gek dat je na zo’n lange vakantie zin in thuis hebt. Het zou gekker zijn als het niet zo was. Als we nu naar huis gaan, is dat een korte-termijn oplossing: de wens om deze reis te maken blijft. Want alle redenen om naar Uganda te gaan zijn onveranderd. Het is nog steeds een fantastisch avontuur dat we samen aangaan. En omschakelen kunnen we wel. Met of zonder wasmachine.

1. Meike:
    25 maart 2018
    Geweldig leuk te lezen! Dappere vrouwen😁!😘
  2. Francine:
    25 maart 2018
    Hey hey, you go buurmeissies!! Trots op jullie
  3. Marielle Barten:
    Succes met de omschakeling! En de was... 😉
  4. Leandra:
    26 maart 2018
    Off you go naar het volgende avontuur. Spannend! Ik blijf jullie volgen.
  5. Kim Helder:
    26 maart 2018
    Mooi verslag weer. Toi toi toi!
  6. Annie en Kees van der Sterren:
    Hoi Reineke en Marte,
    Knap van jullie, om deze reis te maken, nog veel succes met de rest van de reis.
  7. Meike E.:
    26 maart 2018
    Haha, alles ruikt naar natte hond... Jullie gaan die geur nog missen....

Veel succes met het reizen naar Uganda en de eerste dagen daar.

XXXM
  8. Debby:
    26 maart 2018
    Lieve Reineke en Marte, het is super stil in Bellevue. De honden zoeken Marte, Bente is haar pop kwijt en mist haar speelmaatje en wij zitten aan tafel en missen onze gesprekken met Reineke.

Jullie geweldige avontuur gaat nu beginnen en we zijn heel erg trots op jullie! Het gaat allemaal goed komen, team Reineke en Marte kan alles aan.

Liefs!
    Paul, Debby & Bente
  9. Flore:
    6 april 2018
    Ha Reineke! Wat leuk om allemaal te lezen en wat schrijf je goed. Het is me nog niet duidelijk wat je in Oeganda gaat doen dus ik ga nog even verder lezen! En je weet ons te vinden mocht je volgende avontuur je naar Kaapstad brengen!