Early Childhood Development Centre

17 mei 2018 - Jinja, Oeganda

Aan Marte zie ik hoe moeilijk het is bij te blijven in de klas, als je niet dezelfde voorbereiding hebt gehad. Kinderen leren hier vanaf 3 jaar letters en cijfers, vanaf 4 lezen en schrijven. Als je dan pas met zes jaar instapt, is het moeilijk in te halen. En dat is precies wat er met veel kinderen hier gebeurt. Ze missen de eerste jaren en starten pas met school op ‘primary’ (basisschool) als ze zes zijn.

Waarom ze niet gaan? Geld. De mensen uit de projecten van PEFO zijn zonder uitzondering arm. Het weinige geld dat binnenkomt is van de verkoop van een paar bananen uit eigen tuin of omdat ze bij een ander voor een klein bedrag het veld omploegen. Geen geld, geen school. Ook al heeft Oeganda gratis overheidsscholen, er moet wel altijd betaald worden voor materialen en uniform. Soms is er geen geld voor ontbijt en lunch, waardoor kinderen met honger op school zitten – weg concentratie. Uiteindelijk leidt het tot uitval; niet mee kunnen komen, blijven zitten, demotivatie.

Daarom vind ik het Early Childhood Development Centre (ECDC) zo belangrijk. Enerzijds om de verzorgers te ontlasten, zodat zij zich kunnen richten op studie of werk, anderzijds om deze kleine kinderen een goede start te geven. En een goede start is het halve werk.

Na mijn bezoek aan Flavia heb ik nog vier ouders of verzorgers geïnterviewd. Hun verhalen dragen de campagne die ik vandaag start om geld in te zamelen voor het ECDC. De directeur van PEFO schenkt het benodigde hout en een vaste donor draagt een derde voor de bouw bij. Ik hoop met mijn netwerk minimaal 5000 euro op te halen voor de bouw. Nog mooier zou 5000 euro extra zijn voor een speeltuin en meubilair. Wat we lokaal kunnen kopen doen we lokaal – dan sponsoren we ook de economie hier. Sommige dingen zijn hier echter nauwelijks verkrijgbaar. Speelgoed, knutselspullen, kindermeubels – die wil ik in Nederland inzamelen en verschepen. Maar eerst die bouw – want ook hier is een goede start het halve werk. Ga dus direct naar www.onepercentclub.com/daycare-pefo en geef ruimhartig!!!!

PS: doneren kan alleen via de link in de regel hierboven!

1. Annie en Kees van der Sterren:
    20 mei 2018
    hoi rein,
    wij hebben ook 10 euro gestort voor het project
  2. Corinne van den Hoeven:
    22 mei 2018
    Fantastisch om zo aktief bezig te zijn met de medemens! Daar geef ik graag een bijdrage aan!
  3. Fred Haubrich:
    29 mei 2018