Welcome back

13 augustus 2018 - Jinja, Oeganda

Vanochtend, voor het laatst onderweg naar kantoor, scheen de ochtendzon prachtig over de groene heuvels. Het opwaaiende stof gaf net dat extra filtertje om het een adembenemend plaatje te maken. (Nee sorry, ik heb geen foto’s; vanuit een rijdende auto met van stof beslagen ramen wil dat niet zo lukken.) We hebben een groot deel van Uganda gezien en ik kan maar een conclusie trekken; het is fantastisch mooi. Alles wat Afrikaans is zie je hier - wilde dieren, bergen, savannes, inheemse culturen, koloniale geschiedenis - maar dan verpakt in een uitbundig groen landschap. Bovendien zijn de mensen vriendelijk, niet opdringerig, wordt er veel gelachen en doen ze niet moeilijk. En altijd, echt altijd als je terug of thuis komt zeggen ze: “Welcome back!”. Enige nadeel: dat stof. Het is rood stof van de aarde en heeft een gruizige structuur, zoiets als bouwstof. Het zit overal, op de huizen, de planten, je kleren, in je haar, ogen, neus en longen – ik kan niet wachten op de ‘schone’ Amsterdamse lucht!

De afgelopen maanden heb ik veel notities gemaakt over het land, de mensen en wat ik meemaakte. Soms werd dat een blog, soms bleef het bij een aantekening – met het goede voornemen dat later uit te werken. Later is nu en je begrijpt – dat uitwerken gaat niet meer lukken. De meeste krabbels gaan over verschillen en hoe ik dat ervaar. De verwondering over hoe dingen hier gaan en dan vaak de vraag: hoe komt dat, en is dat goed of slecht? Maar vooral ook: kan ik er iets van leren? Al is het maar hoe het niet moet.

Gelukkig heb ik - zonder kroeg, TV, avondlicht en met een gelimiteerd aantal MB’s - veel tijd gehad om na te denken. Want dat doet zo’n half jaartje weg wel met je; contemplatie. Moeilijk woord, sorry: dat je heel hard nadenkt. Over jezelf en je eigen leven in mijn geval. Ik ben dingen meer gaan waarderen maar zie ook waar ik mijn leven beter kan maken. En dan bedoel ik niet alleen de gestegen waardering voor een warme douche en het voornemen een grote tuin te nemen en altijd zon – graag in die combinatie. Wat ik mee naar huis neem zijn veel meer Tips voor een beter (of ander) leven. Ik zal ze de komende tijd op deze plek met jullie delen – wie weet heb je er ook wat aan.

Het was bijzonder, mooi, leerzaam en nog veel meer; maar wat kijken we er naar uit weer thuis te zijn en iedereen terug te zien! Graag ontmoeten we zoveel mogelijk mensen nog net voordat ons ‘echte leven’ (school, werk) weer begint:

Zaterdag 1 september tussen 16:00 en 20:00 uur zijn wij met hapjes & drankjes op het Artisplein in Amsterdam – kom je ook?

En als dat te ver weg is: woensdagochtend om 6:55 uur landen we op Schiphol. Daarna zijn we de hele dag thuis te vinden dus kom gerust even kijken of je ons nog herkent – en dan mag je meteen een beetje huisraad uit de kelder helpen sjouwen!

Dank voor het meelezen en -leven, voor alle reacties, de steun en de humor. Ik hoop jullie allen de 1e september te zien!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Janke-Neeltje:
    1 september genoteerd! XXx
  2. Martine van der Eerden:
    13 augustus 2018
    Een hele goede reis terug met een koffer boordevol mooie verhalen en herinneringen!!
  3. Sieta:
    13 augustus 2018
    Het was geweldig om zo met je mee te lezen! Wat een gaaf avontuur en wat een levenslessen! Alvast goede reis terug en een mooi welcome back feestje!
  4. Rita:
    13 augustus 2018
    Dank voor alle mooie verhalen en het delen van je gedachten. Het was een feest om te lezen. En voor straks: Welcome back!! 😉
  5. Esther:
    13 augustus 2018
    Ik sluit me geheel bij Sieta aan. Ik heb met heel veel plezier je verhalen gelezen (vind nog steeds dat je ze moet bundelen!) en vind het ook nog steeds super stoer dat je dit hebt gedaan samen met Marte!! Ik ga zeker proberen om 1 september te komen. Liefs
  6. Mike:
    13 augustus 2018
    Hele goede terug reis! Ik ga je mooie verhalen en ervaringen zeker missen.. Maar wat fijn jullie snel weer terug te zien!
  7. Debby:
    13 augustus 2018
    Ik ga je verhalen missen Reineke! Kom je alles nog een keer hier vertellen met Marte? 1 september ga ik helaas niet meemaken. Liefs! Debby
  8. Meike E.:
    13 augustus 2018
    Dank voor jullie uitnodiging, maar ik kom graag een ander keer jullie omhelzen!
    Geniet nog van het Afrikaanse en welkom thuis straks in t oude Mokum.

Hele dikke 😘😘😘 voor onderweg
  9. Suzanne:
    13 augustus 2018
    Het was heel leuk om je verhalen te lezen Reineke. Wat een avontuur was het. Hebben jullie toch maar mooi samen beleefd! Om nooit te vergeten!
    En binnenkort weer lekker genieten van al het moois dat Nederland te bieden heeft.
  10. Marielle Barten:
    13 augustus 2018
    Super bedankt voor het delen van al jullie avonturen. Heerlijk dat we zo mee konden reizen. Hele goede reis terug naar Amsterdam. Welcome back!!!
  11. Karin:
    14 augustus 2018
    Dank voor al je mooie en inspirerende verhalen Reineke: ook ik heb hiervan geleerd om anders naar dingen te kijken. Goede reis terug en geniet nog even van je laatste uurtjes Afrika.
  12. Emmy:
    14 augustus 2018
    Wat zal ik je verhalen en wijze lessen missen, maar dank voor al het moois wat je ons liet zien. Ik verwacht eigenlijk nog wel een kort verhaaltje over je eerste indrukken van Nederland.......;-) geniet van de laatste momenten en goede reis terug. Zien we je op de familiedag in september?
  13. Meike:
    14 augustus 2018
    Lieve Rein, bedankt voor je mooie verhalen! En goed reis terug, ik kom ook graag een andere keer genieten van je verhalen en wie weet tips opdoen voor een andere leefstijl!veel liefs en dikke kus, Meike